Bár a webshopok egyre népszerűbbek, mégis akadnak még olyanok, akik tartanak a vásárlás e formájától, pedig némi körültekintés mellett nemcsak kényelmesebben, de akár olcsóbban is vásárolhatunk, mint a hagyományos üzletekben. Persze akit örömmel tölt el a próbafülkés próbálgatás, vagy szívesen hódol az impulzusvásárlásnak, annak ez a műfaj kevésbé lesz testhezálló, aki viszont megspórolná a sorbanállást, és az otthona nyugalmában szeretne meggyőződni arról, mivel, hogyan passzol az új szerzemény, annak csak ajánlani tudom az online piacteret. 

Az apróbetűs rész

Az online vásárlás talán legnagyobb előnye, hogy a legtöbb esetben szinte kockázatmentesen szerezhetjük be a nekünk tetsző darabokat – ahhoz azonban, hogy ne érjen bennünket semmilyen kellemetlen meglepetés, nem árt jól ismernünk az adott webshop vásárlási, szállítási és visszaküldési feltételeit. Sok márka összeghatárhoz köti az ingyen kiszállítást, és itthon jellemzően 2-5 napos szállítási idővel számolhatunk, de akadnak olyan webshopok is, mint például a Deichmanné, ahol minden rendelést ingyen visznek házhoz, ráadásul már másnap. Ha külföldről, Ebayről, Ali Expressről rendelünk, előfordulhat, hogy akár egy hónapot is várnunk kell a csomagra, ezzel érdemes kalkulálni, viszont az általam nagyon kedvelt és sokszor emlegetett Asos oldaláról jellemzően már 3-7 napon belül megérkeznek a rendelések.

A visszaküldési opciókat is jó, ha előre megnézzük: hány napon belül és milyen módon juttathatjuk vissza a feladónak a nem tetsző vagy nem megfelelő darabokat. Van, ahol kizárólag a raktárba küldés lehetséges, amikor is előfordulhat, hogy a szállítás költségét nekünk kell állni (pl. H&M, ecipő), míg máshol ugyanezért egy fillért sem kell fizetnünk (pl. Asos), illetve bizonyos fast fashion márkáknál az üzletekben is működik a visszavétel, ingyen és bérmentve (pl. Reserved). A visszavitt termékek vételárát jellemzően a bankszámlánkra utalják vissza, megadott időintervallumon belül – ezt ajánlott nyomon követni, és esetleges fennakadásnál zaklatni az ügyfélszolgálatot. Tapasztalatom szerint a webshopok nagy része, beleértve az Ebayt és az Aliexpresst is, komoly fogyasztóvédelmi policyt követve működik, vagyis a vásárlók elégedettsége az elsőleges számukra. Én gyakran rendelek a legkülönfélébb helyekről, és még soha nem fordult velem elő, hogy egy reklamációmra ne reagáltak volna, és ne orvosolták volna a problémát.

A legnehezebb kérdés

A méretválasztás az online vásárlás talán legnehezebb része, különösen azért, mert a fast fashion márkáknál nem ritkán szezononként változik a méretezés, és az egyes márkák között is szembetűnő különbségek vannak. A vásárlás rákfenéje a próba, amit webshopos történet esetén csak a ruhák kifizetése után ejthetünk meg, de a találati arányt növelheti, ha egészen pontosan ismerjük a méreteinket, mi több, tisztában vagyunk a testarányainkkal is. A legtöbb márkának saját mérettáblázata van, ezt mindig érdemes ellenőrizni, különösen az Ebayes, Aliexpresses rendeléseknél, a kínai ruhák ugyanis jellemzően jóval kisebbek a nálunk megszokottnál. A külföldi eladók a mérettáblázat mellett többnyire azt is feltüntetik, hogy ők hol mérnek, hol is van az ő értelmezésükben a derék, a csípő stb. – ezek is fontos tájékozódási pontok. 

Ha a mért centik ellenére is bizonytalan vagy a megfelelő méretet illetően, rendelj bátran akár egyszerre több méretet is ugyanabból a fazonból – én van, hogy három különböző méretet is rendelek az Asosról, így nagyobb eséllyel lesz köztük megfelelő, ami pedig nem passzol, azt ingyen visszaküldöm. Ebben a webshopban a farmerek esetén abszolút felkészültek a méret-dilemmára: mértkalkulátorral segítik a döntést, ahol nem csupán a méretedre kérdeznek rá, de arra is, hogy milyen szabást preferálsz, vagy ha van Levi’s farmered, akkor melyik típust hordod. Általánosan is elmondható, hogy a méret tekintetében a külföldi oldalak sokkal felkészültebbek a magyaroknál, ahogy az Asosnak van petite, tall, curve és maternity kollekciója, úgy például a brastop.com fehérneműwebshopból  az olyan melltartóméretek is gond nélkül beszerezhetőek, amelyekről itthon sokan még nem is hallottak, pedig hozzáteszem, egyáltalán nem számítanak extrémnek! (Lásd: melltartóguideom)

Érdemes megemlíteni az online vásárlás másik gyenge pontját, vagyis a színeket is. Mivel nem szoktak pantone színskálát mellékelni a választható színekhez, így többnyire csak sejtésünk lehet arról, hogy hogyan is fog kinézni az adott darab a valóságban. A színkalibrált monitorok, jobb minőségű kijelzők talán jobban visszaadják a színeket, bár azt soha nem tudhatjuk, a termék-befotózáskor mennyit javítottak a színeken. Szóval e tekintetben sem árt egy kis nyitottság-rugalmasság. 

Gyakorlat teszi a mestert

Ahhoz, hogy az interneten böngészve megtaláljuk a nekünk való darabokat, elengedhetetlen, hogy ismerjük a saját testünket és azokat a fazonokat, amelyek jól állnak nekünk. Ez persze üzletben keresgélve is igaz, online viszont talán hatványozottan is, hiszen a modellfotók jellemzően nagyon beállítottak, és egyáltalán nem biztos, hogy ami egy magas, nyúlánk termetű húsz éves lányon jól mutat, az rajtunk is ugyanazt a hatást kelti majd, kivéve, ha egészen hasonló adottságokkal rendelkezünk. Szerencsésebb felállás, ha a kép mellett feltüntetik a modell magasságát és az általa viselt méretet, azonban a képzelőerőnket az önismeretünkre alapozva még így is gyakran mozgósítanunk kell.

Aki rendszeres látogató a webshopokban, valószínűleg már tudja, hogy igazi kincsekre lehet találni leárazások idején – legyen az szezon kezdete, közepe, vége, vagy épp egy extra online sale. És akkor jöjjön egy nem meglepő vallomás: én nagy sales vásárló vagyok. Általában leárazások idején szerzem be az egy-két szezonos, aktuális trendeket követő vagy extrább darabokat, vagyis azokat, amelyek teljes áron nem érnék meg, de 50-70 százalékkal olcsóbban már abszolút – ilyen szerzeményem például a most divatos műanyag minitáska. Amikor egy olyan ruhát találok, ami nem tökéletes, de mégis van benne valami, és esetleg egy kis átalakítással már formába hozható, akkor a kivárás technikáját alkalmazom, vagyis szintén egy akció keretében csapok le rá.

E-lábbelik

Véleményem szerint a cipővásárlásra is remek alternatívát kínál az internet: én jellemzően olyan márkáktól szoktam rendelni, amelyeknek már ismerem a kiképzését és a méretét – számomra ilyen például a Vagabond. Sokszor az üzletben felpróbálom az aktuális kedvenceket, majd amelyik tényleg passzol, azt megrendelem online – többnyire a boltinál kedvezőbb áron. A számtalan márkát kínáló ecipő toplistás a hasonló tematikájú webshopok között: nagyon jó áron és igazán rugalmas feltételekkel rendelhetünk tőlük, ráadásul a hírlevél-feliratkozóikat gyakran lepik meg kedvezményes kuponokkal (most épp summer sale-jük fut!). Sőt: kérésre akár meg is mérik a kiválasztott lábbelit, szóval tényleg hibátlan a szolgáltatásuk. 

A cikk megírásában Istók Niki volt segítségemre. Maradt még kérdésed? Tedd fel nekem a Facebookon vagy Instagramon . Ha pedig személyre szabott tanácsokra lenne szükséged, vedd fel velem a kapcsolatot.

Ha a gardróbod áttekinthetőségében lenne szükséged segítségre, hogy átlásd a szuper, online vásárol darabjaidat, akkor látogass el a Kivül Belül Boldogság webshopjába, ahol szuper rendszerezők várnak rád!