Régóta készülök már írni egy picit a színtípusok elméletéről.
Mióta létrehoztam a színtípus-csoportjaimat a facebookon (tél, tavasz, nyár, ősz) rendre tapasztalom, hogy sokakat nem csak a végeredmény, de maga az elmélet is érdekel. Azonban ezzel érdemes vigyázni: nagyon sok féligazságokat, vagy hibás információkat tartalmazó cikk kering a neten, arról nem is beszélve, hogy néha magyar színtanácsadók is képesek olyan egetrengető hülyeségeket leírni, hogy a föld is beleremeg. Sok elmélet létezik a színtípusokról, több nyelven, több rendszer által megalkott elmélet elérhető.

Azonban ha a színeket nézzük, azok tudománya a fizika. A fizika egy elég egzakt tudomány, igen pontosan kijelöli a saját keretit. És ha innen nézzük, bizony a színtípus-elmélet is igen egzakt. Tehát mondhatjuk azt, hogy az igazság már megvan. Nekünk színtanácsadóknak csak meg kell ezt értenünk. És ez, amiben bizony vannak még hiányosságok.


Az alaptípusok

Tehát, adott négyféle alaptípus. Ezek az alaptípusok a négy évszakról vannak elnevezve, a megjegyezhetőség kedvéért. Lehetne A, B, C és D típusnak is hívni, de akkor kétségkívül kevésbé lenne jól megjegyezhető. Tehát, a négy alaptípus a tél, tavasz, nyár és az ősz.

Az színtípusod alapvetően a bőröd tónusa (ami lehet meleg, hideg és ritkán neutrális) és a szemed íriszének színe adja meg. Ezen a két dolgon nem igen tudsz változtatni életed során, így a színtípusod is változatlan marad. Tudsz barnulni ugyan, de a bőrtónusod meghatározza, milyen lesz a bőrszíned barnán, és ilyenkor általában a kontrasztértéked változik. De erről majd később.
A hajad pedig alapvetően általában rendben van a színtípusodhoz, olyan 80%-ban klaffol. A maradék 20%-ből kb. 15%-ban egy kis módosítással igazi wow-faktort tudsz vinni a kinézetedbe, az emberek 3-5%-ánál pedig a természet cselezett egy nagyot: lehet teljesen más a haj színe, mint amit a színtípus sugallana.

Azonban: ha a bőrtónust nézzük, az egy poligenetikus tulajdonság. Ez azt jelenti, hogy több gén együttes hatása határozza meg a végleges eredményt. A bőr esetében ez 6 gén, ami a legbarátibb számítások szerint is 64-féle bőrtónus-kombinációt jelent. Ez elég sok, ugye?

Mindenkinek van egy alaptípusa, de mindenki valamilyen keverék típus, pont ebből a genetikai sokszínűségből adódóan. Ezért a te alaptípusodnak is van egy altípusa, amit egy másik ‘évszak’, másik színtípus hatása határoz meg.

A típus-tulajdonságok

Az alap típusokhoz egyenként társíthatunk szín tulajdonságokat. Az egyik a színhőfok, azaz hogy meleg vagy hideg-e egy szín. Ezt a színezet határozza meg, amit csak úgy tudsz változtatni, ha alapszíneket keversz össze egymással.
A másik fontos tulajdonság a törtség vagy az élénkség: ha szürkítesz egy színt, akkor a tiszta színt el tudod vinni a tört irányba. A harmadik fontos tulajdonság a világosság vagy sötétség.

A négy alaptípushoz társíthatunk alapvető tulajdonságokat.
A tél hideg, élénk és sötét.
A tavasz meleg, élénk és világos.
A nyár hideg, tört és világos.
Az ősz meleg, tört és sötét.

A keverék típusok

A különböző keverék típusok a nevüket mindig arról az egy, közös tulajdonságról kapják, ami összeköti őket. Ez a tulajdonság felerősödik, a másodlagos évszak még inkább rádob egy lapáttal, de a színmelegséget nem tolja el.

A kevert típusokat jelölhetjük úgy is, hogy kötőjelet teszünk az elsődleges típus és a másodlagos típus közé.
Például azt mondjuk, valaki tél-nyár típus: ez esetben a hideg, élénk és sötét típusra egy hideg, tört és világos típus hat: ez a tél típus emiatt iszonyat jól néz ki a nagyon jeges, hideg színekben, és bár a sötét színek is remekül mutatnak rajta, mindig izgalmasabb lesz, ha a sötét-világos kontrasztú darabban több a világos. A közös bennük a hideg tulajdonság, így ezt hívjuk hideg télnek.

Vagy nézzük mondjuk a világos nyarat: ez a nyár-tavasz típus, amikor a hideg, tört és világos alapra egy meleg, élénk és világos hatás hat. Ez a világosságot erősíti fel, illetve azt éri el, hogy nagyon sötét árnyalatok rettentően komoran fognak hatni a világos nyáron. Azonban a tavasz hatása nem olyan erős, hogy a hideg halvány rózsaszínből át tudjon lépni a halvány korallokra, habár jó pár neten fellelhető paletta bíztatja erre őket. Soha nem lesznek rajta olyan előnyösek a tavasz meleg színei, mint a hideg nyári színek.

Ugyanez a helyzet például a sötét téllel (tél-ősz) vagy sötét ősszel (ősz-tél): a tél alaptípus soha nem lesz igazán jó a meleg barnában, míg az ősz alaptípusnak még a fekete is egy kicsit túl komor lesz. Pedig rengeteg példát látni arra, hogy belepakolják a palettáikba. A kendős teszten viszont mindig kiderül, hogy egy hideg alaptípus soha nem lesz igazán ragyogó egy meleg színben, és fordítva.

A típusok pontos nevei

A hideg típusok tehát: tél-nyár és nyár-tél – ők szuperek a jeges pasztelekben, a tél típusok egy pöppet sötétebben, tisztább, élénkebb színekben, a nyár pedig inkább mattabb textúrákban.
A meleg típusok: ősz-tavasz és tavasz-ősz – a meleg tavasz az a tavasz, akin legkevésbé lesznek unalmasak az ősz közép-barnái, a meleg ősz pedig szuperül tud viselni 1-2 élénk tavaszi színt, bár kétségkívül baromi jól néz ki barnában is.
A lágy típusok: nyár-ősz és ősz-nyár – a lágy nyár a hideg, de nagyon füstös színekben szuper, míg az lágy ősz a legmosotabb kekis bézsekben is fantasztikusan mutat. Kevés egyébként az ilyen típusok száma Magyarországon!
Az élénk típusok: tél-tavasz és tavasz-tél – a brutál élénkséget és színkombinációkat hozza ez a hatás. Ezek a típusok a más számára bohócos összeállításban is szuperül mutatnak, szinte bármilyen, máson borzasztóan kiabáló színt fel tudnak venni a színtípusuk színei közül.
A világos típusok: nyár-tavasz és tavasz-nyár – számukra a fekete szín tiltólistás, teljesen gótnak néznek ki benne, mint egy dacos kamasz, vagy gyászoló rokon. Nekik a sötétkék a legsötétebb színük, és szuperül mutatnak pasztelekben!
A sötét típusok: tél-ősz és ősz-tél – mindkettő típusnak érdemes arra figyelnie, hogy elég sötét kontraszt legyen az öltözködésébe. Ez a két típus igazán béna tud lenni világos szőke hajjal, a tél típust kifejezetten tönkre tudja vágni. (Tudom, mert sötét tél létemre én is csináltam azt régen! 😀 )

Az alaptípusodnak megfelelő hidegségből vagy melegségből soha nem tudsz igazán büntetlenül átlépni a másik oldalra.

Tévhitek a keverék típusokkal kapcsolatban

Mint már említettem, nagyon kell vigyázni a meleg-hideg színek közti lépdeléssel. Sok paletta, elmélet úgy értelmezi a keverék-hatásokat, hogy a meleg típus simán átléphet hidegbe, a hideg meg melegbe. De a kendős teszteken szépen kiderül, hogy ez soha nem az igazi.

Persze, vannak a rossznak és jónak fokozatai, de ha már az ember igazán gondtalanul válogatható gardróbot akar összerakni, akkor nem kellenek a kompromisszumok. Hiszen a saját színpalettádba is rengeteg színed van: minden színből válogathatsz, ha a saját alaptípusodnak megfelelő, csak az össz-színhatás nem mindegy. A világosnak a világos a legjobb, a sötétnek a sötét; a lágynak a tört, az élénknek az élő, vibráló; a hidegnek a hideg skála, a melegnek a meleg skála.